Jan Fabre : jardins des délices er rebuffades

 

Jan Favre, « Folklore Sexuel Belge » et « Mer du Nord Sexuelle Belge »
Galerie Templon,
Grenier Saint Lazare
Paris, France
du 17 mai au 21 juillet 2018

Jan Fabre a est un artiste iconoclaste d’exception. Il a gardé de son enfance et de sa Belgique le goût des contes, du merveilleux, du fantastique religieux et carnavalesque. Ici le sexe  cristallise son goût pour l’étrange et le décalage. Remarquable technicien et redoutable transformisme du visible, il fait de la sexualité – qui génère souvent de l’angoisse – une fête votive.

 

 

L’artiste a le don d’embrouiller les images en peaufinant certains détails des plus intimes. Il détourne avec habileté les conventions de représentation tout en proposant des images populaires pour faire découvrir ce qui est caché et voir bien des coulisses avec une solide dose d’humour.

Pour inaugurer le nouvel espace de la Galerie Templon, il a eu carte blanche. Il présente dessins et sculptures à l’image de son pays natal mais dans une version drôle et  transgressive : religion et sexualité forment un ménage plus ou moins douteux. Le tout à l’aide d’anciens objets de culte de l’Eglise catholique et des symboles du folklore local.  Il prouve par exemble que les attributs sexuels et une orgue peuvent se conjuguer dans la métamorphose, la beauté et  la confrontation de l’humain à la nature et la religion.

 

 


 

 

The gardens of the delights and the rebuffs

Jan Favre, “Belgian Sexual Folklore” and “North Sea Sexual Belgian”
Galerie Templon,
Grenier Saint Lazare
Paris, France
from May 17 to July 21, 2018

Jan Fabre  is a famous iconoclastic artist. He keeps of his childhood  in Belgium the taste of the tales, the supernatural, the fantastic and the grotesque of a religious order. Here sex crystallizes his taste for the strange and the unusual.  A remarkable technician and formidable transformationist of the obvious, he makes sexuality – which often generates anxiety – a votive party.

The artist has the gift  of confusing images by refining some of the most intimate details. He skillfully diverts the conventions of representation while proposing popular images to discover what is hidden, and to reveal much of what is behind the scenes with a solid dose of humor.

Given carte blanche with his work to inaugurate the new Gallery Templon space, Fabre chose to present drawings and sculptures typical of his native country in a humorous and transformative way, using religion and sexuality to create  a more or less doubtful household— all by using old liturgical objects of the Roman Catholic Church and symbols of  local folklore. Fabre proves, for instance,  that the sexual attributes and one organ can conjugate themselves  in the metamorphosis, the beauty and the confrontation of the human being with nature and religion.

 


 

About the author: 

Jean-Paul Gavard Perret is a contributing editor to Ragazine.CC of On Location/France. You can read more about him in About Us.